Terug naar blogoverzicht

Leraar: een prachtvak, toch?

Elke dag zijn veel mensen in het hbo bezig om het onderwijs beter te maken, en het vak van leraar aantrekkelijker. En het is mijn werk om dat te laten zien!

Eenzijdig beeld

Hoge werkdruk, stress, burn-outs, te lage salarissen en een lerarentekort. Eigenlijk hoor je in de media bijna niets anders dan negatieve klanken over het vak van leraar. Ik had het er laatst over met een collega, die het jammer vond dat vooral dit beeld naar buiten komt. Dat gevoel deel ik, maar ondanks dat de genoemde problemen wel degelijk spelen, word ik in mijn werk juist omringd door bevlogen docenten, waarvan velen naast hun werk in het hbo ook werkzaam zijn op een basisschool, een middelbare school of in het mbo. Soms voor de klas, maar bijvoorbeeld ook in een adviserende of coachende rol.

Mooie kanten van het vak

Mijn marketing- en communicatie collega’s en ik zijn dagelijks bezig met het in de schijnwerpers zetten van het vak van leraar. We organiseren open dagen en online voorlichtingen, en we proberen geïnteresseerden aan ons te binden door zo goed mogelijk te laten zien wat het vak van leraar inhoudt. Er is daarbij natuurlijk aandacht voor zaken als werkdruk en het lerarentekort, maar de nadruk ligt vooral op de mooie kanten van het vak. Zo kunnen jongeren een online test doen om te kijken of leraar worden misschien iets voor ze is, of ze kunnen een dagje meelopen bij een van de opleidingen. Er zijn tenslotte geen betere ambassadeurs dan onze studenten!

Hybride leraarschap, waarbij je in het bedrijfsleven blijft werken en daarnaast je vakkennis gaat delen voor de klas, is ook een mogelijkheid

Betekenisvol werk

De groep zij-instromers en carrièreswitchers wordt intussen ook steeds groter. Dat zijn mensen die op latere leeftijd de keuze maken voor het onderwijs. Vaak komt dat voort uit het gevoel dat ze, na jaren van werken in het bedrijfsleven, meer betekenisvol werk willen doen.

Meteen je vak helemaal gedag zeggen hoeft niet eens: hybride leraarschap, waarbij je in het bedrijfsleven blijft werken en daarnaast je vakkennis gaat delen voor de klas, is ook een mogelijkheid. Deze ‘oudere’ doelgroep proberen we vooral met mooie verhalen uit de praktijk te inspireren. En die liggen voor het oprapen!

Weerbaar voor de klas

Ik mag verhalen schrijven over de vele ontwikkelingen die er spelen in het onderwijs binnen en buiten Fontys. Maar ook over de leraar als persoon. Er is binnen de opleidingen steeds meer aandacht voor wie je bent als leraar en hoe je voor de klas staat. Want de gemiddelde leraar kan prima babbelen, maar sommige jonge docenten worstelen ook met onzekerheid. Vooral in het begin, waar ze bijvoorbeeld in het middelbaar onderwijs vaak maar net wat ouder zijn als de leerlingen in de klas.

Het is belangrijk om een docent weerbaar te maken, iemand die zelfverzekerd voor de klas staat. Want een burn-out op je dertigste wil niemand. Gelukkig is daar steeds meer aandacht voor binnen de opleidingen. Studenten leren kritisch naar zichzelf en naar anderen te kijken en reflecteren met andere studenten op hun werk als leraar.

‘Hou het niet vol, maar hou het leuk’

Hou het leuk

Ik sprak een tijdje geleden een Fontys-docent die al 40 jaar als een gelukkig mens in het onderwijs rondloopt. Hij werkte op verschillende plekken, en de laatste jaren in het hbo. Hij schreef een boek over hoe je het leuk houdt in het onderwijs. Zijn advies: ‘Hou het niet vol, maar hou het leuk’. En dat is eigenlijk het beste advies voor iedereen, overleven op je werk is voor niemand goed. Je moet nooit denken: het wordt vanzelf wel weer vijf uur. Want met zo’n instelling worden de dagen niet beter, enkel langer.

Supporter van goed onderwijs

Toen ik zelf een aantal jaren geleden niet meer zo lekker op mijn plek zat en steeds meer werk moest doen wat me niet paste raakte ik gefrustreerd en ongelukkig. Ik ben uiteindelijk intern gaan zoeken naar een andere plek. Deze heb ik gevonden en inmiddels doe ik werk wat 100% bij me past! En dat heb ik toch maar mooi binnenshuis gevonden. Want in de tijd heb ik veel nagedacht over wie ik was en wat ik wilde in mijn werk.

Ik kwam erachter dat ik eigenlijk gewoon een onderwijsmens ben. Geen leraar, maar wel een enorm supporter van goed onderwijs door bevlogen leraren. En steeds als ik mensen daarover spreek, mensen met een passie en een berg liefde voor het vak, gaat ook mijn hart sneller kloppen. En ik hoop ik dat ik, door hun verhaal zo goed mogelijk door te geven, anderen kan inspireren om misschien ook wel de stap te nemen naar het prachtige vak van leraar. Want dat is het zeker!