Jouw reis naar het onderwijs
‘Jouw reis naar het onderwijs’ is de slogan waarmee onze hogeschool mensen probeert te interesseren voor een carrière in het onderwijs. Een carrièreswitch om precies te zijn. Naar de (consumptieve) techniekvakken in het beroepsonderwijs, om nóg preciezer te zijn.
Doelgroep
Zo precies als ik wil zijn, zo lastig is het om onze doelgroep precies te beschrijven. Die is namelijk breed. Zoals de (consumptieve) techniek, waar wij voor werven, ook een erg breed begrip is. We richten ons op de bouwvakker, de kok en de installateur. Maar ook op de monteur, de bakker en de elektricien. Vergeet de schilder niet, of de interieurstylist, de ICT-er en de designer. En de gastheer en cameraman, wat natuurlijk ook gast- of cameravrouw kan zijn.
Een erg brede doelgroep dus. Ook een die niet zo 1,2,3 bekend is met de mogelijkheden van werken in het onderwijs. We hopen ze te interesseren voor een carrière daarin; in ons geval het beroepsonderwijs. En daar zijn vele routes voor. Kortom: een hele reis!
Met die caravan gaan we zelf ook op pad, met als reisdoel de potentiële vakdocenten van de toekomst te zoeken.
Caravan
Om dit reisthema beeldend te maken, beschikken we over een oude Puck-caravan. Met die caravan gaan we zelf ook op pad, met als reisdoel de potentiële vakdocenten van de toekomst te zoeken. Zo ben ik dit jaar met collega’s en docenten onder meer in Maastricht, Gorinchem en Veenendaal geweest, om op vakbeurs, event of platformdag de caravan te stallen.
Nostalgie
Nostalgie ten top, want denkend aan de zomervakanties in mijn jeugd was ‘de sleurhut’ niet weg te denken. En dan niet zo’n joekel ter grootte van een klaslokaal, maar zo’n knus klein caravannetje dat niet langer was dan de auto die hem voorttrok. Ook nostalgie: het stalen krukje voor de caravandeur, waarop je altijd wel een keer keihard je hoofd stootte, nog onwennig aan de hoogte van de deurpost. Al is laagte een beter woord, want het is knus, maar vooral klein; zo’n caravan. Krap ook, het lijkt de arbeidsmarkt wel.
Pootuitdraaisleutel
Doet zo’n caravan je denken aan vakantie, dat is staan op zo’n vakbeurs zeker niet, dat staat vast. Niet voordat de zogenaamde pootuitdraaisleutel gevonden is, om de vier pootjes waarop de caravan rust uit te draaien. Op vakantie is dat het eerste en laatste wat je doet als je aankomt, en vertrekt. Hier is dat niet anders. Wat wél anders is, is dat je in plaats van dat je je klapstoeltjes en koffiemokken pakt, je op zoek gaat naar flyers, banners en andere promotiemateriaal. Want er is werk aan de winkel. De aandachtspanne van de bezoekers is soms maar kort, er komen zoveel indrukken op hen af. Dan moet je ook nog snel schakelen. Wat is de achtergrond van de bezoeker? Zitten ze op de juiste (werk-)plek, of willen ze meer, of iets anders?
Het doel van de reis is om mensen kennis te laten maken met al het mooie dat het werken in het onderwijs te bieden heeft.
Bekijks
Het doel van de reis is om mensen kennis te laten maken met al het mooie dat het werken in het onderwijs te bieden heeft. Met een caravan trek je dan gelijk bekijks. Uiteindelijk sta je niet op een camping, tussen al die andere caravans, maar op een beursvloer, vol met een wirwar aan elektriciteitskabels. Vaak ook een wat zielloze grote hal, met een enorm hoog stalen buizenplafond, waaraan je je hoofd nog niet kunt stoten al sta je op dertig opgestapelde stalen caravankrukjes. Die ene caravan valt dus op, tussen de andere kraamhouders die allemaal direct, of indirect iets te verkopen hebben.
Wanneer je dan duidelijk maakt dat juist vakmensen uit de sector zelf de vakgenoten van de toekomst zouden moeten opleiden, verandert de stemming
Bruggetje
Al naar gelang de vakbeurs, zo zijn de bezoekers. Op een horecabeurs stonden we bijvoorbeeld tussen een biertent en een kraam vol kroegmeubilair. Door de opvallende caravan heb je dan al gauw een praatje met nieuwsgierige voorbijgangers. De kunst is dan om het bruggetje naar het onderwijs te maken.
Vreemde eend
Dat valt niet altijd mee, want net na corona had de horecasector het moeilijker dan ooit. Wanneer je dan als onderwijsinstelling op een horecabeurs mensen uit het vak probeert te werven voor het onderwijs, ben je niet alleen een vreemde eend in de bijt, maar ook in het hol van de leeuw. Wanneer je dan duidelijk maakt dat juist vakmensen uit de sector zelf de vakgenoten van de toekomst zouden moeten opleiden, verandert de stemming. En dat is het doel van deze reis.
Reisbestemming
En uiteindelijk, nadat je de pootjes van de caravan hebt ingeklapt, en je nog een laatste keer je hoofd hebt gestoten, keer je terug naar huis. Net als vanaf de camping, alleen dan méér moe, maar zeker voldaan. Hopend op een file vol reizigers, met het onderwijs als bestemming van de reis.