Terug naar blogoverzicht

Docent zijn, dat breekt zo lekker de week

Mensen vragen mij wel eens wat ik precies doe als docent bij de opleiding Mondzorgkunde. “Je bent toch mondhygiënist en nu geef je les. Heb je daar een cursus of studie voor moeten volgen”? Ja, dat klopt inderdaad. Zelf ben ik mondhygiënist en heb ik een didactische scholing gevolgd en daarnaast in 2018 mijn master of Education behaald. Hoe mijn werkweek er dan precies uitziet? Dat lees je in deze blog, waarin ik je meeneem in een van mijn werkweken.

Maandag

Het weekend is weer voorbij, ik heb een volle agenda deze maandag. Vol met lesgeven en toetsen, de hele dag met de eerstejaars studenten, leuk!
Ik ben om 08:00 op mijn werkplek en klets even bij met mijn collega’s over het weekend en check daarna vluchtig mijn e-mail. Om 08:20 ga ik naar het leslokaal waar om 08:30 een workshop reflecteren start.
Het maakt mij enthousiast om te zien hoe goed de studenten zo vroeg op de maandag al aan de slag gaan. Deze workshop was op inschrijving voor de studenten. Als zij interesse hadden konden zij zich aanmelden voor de workshop. Dat leverde toch 19 nieuwsgierige studenten op die wat wilden leren over reflecteren.

Ik heb een volle agenda deze maandag, vol met lesgeven en toetsen.

Na afloop van de workshop pak ik mijn spullen weer voor de volgende les om 10:30. Vandaag komt er een gastacteur bij mijn tutorgroep om te oefenen met basis gespreksvaardigheden. Ik heb er enorm veel zin in, omdat ik weet hoe leerzaam deze lessen zijn. De studenten zelf zijn toch wat nerveus omdat ze niet weten wat ze te wachten staat. De les vliegt voorbij en om 12:30 rond ik met ze af. En ja “mevrouw, het was veel minder spannend dan gedacht en echt zo leerzaam!”. Goed om te horen dat de ervaringen van studenten mijn voorgevoel toch weer bevestigen.
Na de lunchpauze is het tijd om naar de praktijkzaal te gaan. Deze bevindt zich in hetzelfde gebouw. Er zijn vanmiddag 4 studenten die getoetst worden op hun vaardigheden. Ook weer een spannend moment. Maar ook hier kan ik na 4 hele mooie voldoendes weer met een goed gevoel de deur achter me dicht trekken! De maandag zit er weer op en de week is goed begonnen.

Dinsdag

Waar de maandag geheel in het teken van lesgeven stond, staat er vandaag een halve dag lesgeven op het programma. Ik begin de dag met het lezen en beantwoorden van mijn e-mail, waarin ik ook een afstudeeronderzoek vind dat ik voorzie van feedback. Om 10:00 heb ik een overleg staan met een collega over een samenwerking met het iXperium Health en Mondzorgkunde, ook weer in het teken van afstudeeronderzoek. De technologie is niet meer weg te denken in onze tijd en het kan vele mooie dingen bieden in de zorg. Binnen onze opleiding staat dit thema nog in de kinderschoenen, maar het is al goed om te zien dat er al een collega verbonden is met het iXperium en mij enthousiast weet te maken voor alle mogelijkheden die er liggen.

Ik begin de dag met het lezen en beantwoorden van mijn e-mail, waarin ik ook een afstudeeronderzoek vind dat ik voorzie van feedback.

Na de lunchpauze ga ik weer in mijn witte pak naar de kliniek. Deze middag mag ik tweedejaars studenten begeleiden tijdens de patiëntenbehandeling. Het is mooi om te zien hoeveel ze al kunnen en zelfstandig ze al zijn. Ik maak een ‘incheckrondje’ om te horen wat voor patiënt er komt die middag en welke leervragen de studenten voor deze les hebben om aan te werken of waar ze specifiek willen dat ik op let die les. De middag vliegt voorbij want er is genoeg te doen. Ik loop rond tijdens de behandelingen, beantwoord vragen tussendoor en doe de ’eindcontrole’ waarbij ik ook nog even een praatje maak met de patiënten. Wanneer de middag bijna voorbij is teken ik de uitgevoerde verrichtingen van de studenten af en evalueer ik kort met ze hoe de middag is verlopen. Ook vandaag weer met een goed gevoel naar huis!

Woensdag

Deze dag start in mijn witte pak op de praktijkzaal bij de eerstejaars studenten. Net als de maandagmiddag voor een aantal studenten weer een spannende dag, zij hebben vandaag hun vaardigheidstoets. Wat kan ik weer trots op ze zijn, want met hele mooie cijfers ronden zij de ochtend af.
In de middag werk ik mijn e-mail weer bij en werk ik aan nieuw onderwijs voor jaar 1, voor het nieuwe studiejaar in september.

Donderdag

De ochtend start voor mij weer bij mijn taak waar ik gisterenmiddag gebleven ben, het ontwerpen van nieuw onderwijs voor komend studiejaar. Het gaat om de werkgroepen waar de eerstejaars studenten kennismaken met het leren waarnemen bij een gezonde patiënt. Het leuke hieraan vind ik dat ik mijn kennis en kwaliteiten vanuit de master zo steeds kan blijven inzetten. Halverwege de ochtend volgen twee begeleidingsgesprekken van mijn onderzoeksgroepjes die ik begeleid met hun afstudeerscriptie.
Na de lunchpauze heb ik een (werk)overleg met een paar collega’s over het nieuwe curriculum voor 2020-2021, je kan er maar niet vroeg genoeg mee beginnen. Goed werk heeft tijd nodig! Na een laatste rondje postvak-in is het alweer tijd om naar huis te gaan.

De afwisseling houdt mij scherp en alert en zorgt ervoor dat ik elke week weer zin heb om de week te beginnen!

Vrijdag

Mijn werkweek zit erop en vandaag is mijn vrije dag. Altijd fijn om een dag even niet naar Nijmegen af te reizen. Vandaag schrijf ik deze blog voor Werken bij Hogescholen en ben ik bezig met een nieuwe blog voor Mind Your Own Business over mijn persoonlijke ervaringen over brein in het onderwijs.

Elke week is anders

Het leuke is nu ik deze blog aan het schrijven ben en ik er zo naar kijk, geen een week hetzelfde is. Persoonlijk is dat een van de dingen waarom ik het docentschap zo leuk vind. De afwisseling houdt mij scherp en alert en zorgt ervoor dat ik elke week weer zin heb om de week te beginnen!