Crisis!
Ik heb even getwijfeld of ik mijn eerste blog voor werkenbijhogescholen.nl nou wel meteen zou moeten beginnen met het thema ‘crisis’. Maar iedere crisis biedt ook kansen. Na (of zelfs tijdens) een crisis gebeuren de mooiste dingen.
Een gezamenlijk ‘potje persconferentie’
Als Docent Integrale Veiligheidskunde had ik aan actuele voorbeelden en boeiend lesmateriaal de laatste jaren geen gebrek. De praktijkcases vol trial & error lagen letterlijk voor het oprapen; complex, uitdagend en vooral vaak illustrerend voor ‘hoe het niet moet’. Hoe moet het dan wel?
Alleen al de demonstraties in coronatijd leverden mooie bruggetjes op om de wat drogere lesstof aan te koppelen. De juridische aspecten van de Grondwet en het principe van de Noodverordening in de Gemeentewet, kwamen als vanzelf tot leven in de klas. Zo anders dan in de pre-coronatijd, hoefde ik de studenten nooit aan te sporen om kritisch het nieuws te volgen en hun mening te geven. Dankbaar begon ik de les vaak met een gezamenlijk ‘potje persconferentie’ waarbij we en passant ook meteen de gespreks-en presentatietechnieken van de ministers behandelden.
Ik zie groepjes veel liever brainstormen op een vel flip-over papier dan in een of andere online tool.
Online tool versus flip-over
We bouwen nu voort op een veel doordachtere inzet van digitale middelen waardoor we veel flexibeler zijn geworden, maar de plotselinge overgang naar online les geven heeft mij persoonlijk ook wel wat kleine crisismomentjes opgeleverd. En heel eerlijk? Een groot voordeel van fysiek onderwijs is voor mij toch wel het spontane; het inspelen op wat er leeft en even wat verduidelijken op een whiteboard. Ik zie groepjes veel liever brainstormen op een vel flip-over-papier dan in een of andere online tool.
Het zou pas echt crisis zijn als we zonder al die apparatuur geen inspirerende lessen meer konden hebben.
Crisissimulatie met een extra crisiselementje voor de docenten
Onlangs namen we voor het eerst onze gloednieuwe crisissimulatieruimte in gebruik, een prachtige gezamenlijke ruimte van de veiligheidsregio Fryslân en onze opleiding. Studenten kunnen hier door middel van simulaties ervaren hoe het is om als lid van een rampenstaf onder druk te moeten analyseren en besluiten te moeten nemen. Door middel van verschillende schermen komt er actuele informatie binnen, doorgegeven vanuit een Responsie-cel in een naast gelegen lokaal. We zijn erg trots op deze aanwinst.
Op een maandagmorgen vlak na de vakantie, bleken wegens werkzaamheden alle kabels los te zijn getrokken, schermen waren verplaatst en snoeren lagen op een hoopje. Help! Een groep van 40 verwachtingsvolle studenten moest er die ochtend mee aan de slag.
We kregen de boel niet zo snel weer aan de praat en te midden van alle hightech hebben we toch weer moeten improviseren. Het was zogezegd een crisissimulatie met een extra crisiselementje voor de docenten. Kijk dat houdt ons scherp!
Ik kan na 10 jaar in het onderwijs toch wel zeggen dat alle crisistypen in alle soorten en maten voorbij zijn gekomen.
Never a dull moment
Toen ik mijn baan als adviseur crisisbeheersing verruilde voor mijn baan als docent in het hbo dacht ik dat ik de spannende aspecten van de crisis het meest zou gaan missen in mijn werk. Het is niet helemaal hetzelfde maar ik kan na 10 jaar in het onderwijs toch wel zeggen dat alle crisistypen in alle soorten en maten voorbij zijn gekomen. De komende tijd maken we de balans op en hopelijk komen we bij een volgende crisis tot de ontdekking dat we veel crisisbestendiger (mooi scrabbelwoord) zijn geworden. Never a dull moment.