Afwisseling
Een erg mooi aspect van het werken bij een hogeschool vind ik de afwisseling. Dat heb ik ervaren in de functie van docent, maar zeker ook in taken die ik nu uitvoer als onderwijskundig beleidsmedewerker. Zelden is een dag uit mijn agenda hetzelfde. Ik neem je mee in mijn werkzaamheden.
Radiospotje
Toen ik een paar jaar bij de hogeschool werkte, werd op de radio een commercial uitgezonden over het werken als docent bij een hogeschool. Wat me is bijgebleven van deze reclame, is de nadruk op de variatie aan werkzaamheden van een docent. Een docent (of iemand die zich voordeed als een docent) vertelde in dit spotje hierover. Dat hij ’s ochtends een overleg had en een hoorcollege verzorgde, ’s middags een stage-organisatie bezocht en daarna nog enkele lessen voorbereidde.
Herkenbaar
Ik heb vaak aan deze reclame gedacht, want in mijn beleving klopt het ook: er zit zo veel afwisseling in het werk. Toen ik nog als docent werkzaam was, kon ik soortgelijke dagen hebben. Een dag uit mijn agenda bestond dan zowel uit lesgeven, voorbereiden, studentgesprekken als overleg. Of juist afgewisseld met beoordelen, stagebezoeken, een studiedag, onderwijsontwikkeling, projecten of e-mails beantwoorden. En dan is deze opsomming zeker niet uitputtend.
Zelden is een dag uit mijn agenda hetzelfde,
Heerlijk
Ik vond die afwisseling erg prettig. Zelden was een dag uit mijn agenda hetzelfde, ook al hadden de roosteraars nog zo hun best gedaan elke week een gelijk lesrooster te maken. De activiteiten buiten het lesgeven maakten mijn agenda juist afwisselend. Ik vond het prettig om het ene moment met een groep studenten te werken, dan even achter mijn computer te kunnen kruipen, in de auto of met het openbaar vervoer op pad te gaan, met collega’s te overleggen of samen te werken aan een project, individuele gesprekken met studenten te voeren of teksten te schrijven voor het opleidingsstatuut. Ik heb het dan nog niet eens over de afwisseling binnen dit soort taken: dat je een paar keer dezelfde lessen verzorgt, maar wel steeds voor een andere groep bijvoorbeeld. Afwisseling in het kwadraat.
Lastig
Deze afwisseling kostte mij wel moeite als het te druk was, er te veel deadlines tegelijkertijd waren of er juist veel hectiek was. En je had er van die weken bij. Bijvoorbeeld rond toetsweken. Ik kan me een overleg herinneren uit het eerste jaar dat ik voor de opleiding werkte. Het was een overleg over het afstuderen en ik zat naast een collega die ook nog maar net als docent aan de slag was. We werden door onze ‘oudere’ collega’s gewaarschuwd voor de drukte op het eind van het jaar, de piek rond de laatste toetsweek. We zeiden toen nog tegen elkaar: ‘Heb jij al een dal ervaren dan? Ik niet!’
Natuurlijk is het soms druk, zeker als zaken ongeveer tegelijkertijd klaar moeten zijn of om resultaten vragen.
Nieuwe dimensies
Ik ben nu enkele jaren niet meer werkzaam als docent, maar nog steeds zit er veel afwisseling in mijn werk en dat vind ik nog steeds prettig. Sterker nog, ik heb extra variatie toegevoegd. Een deel van mijn week ben ik werkzaam als onderwijskundig beleidsmedewerker. Ik voer verschillende soorten klussen uit voor verschillende opleidingen op verschillende locaties: het ene moment ben ik met docenten bezig leeruitkomsten te formuleren voor een deeltijdopleiding, op een ander moment ben ik een curriculum aan het analyseren voor een dubbele lerarenopleiding in de voltijd. In de ochtend overleg ik met collega’s over de voorbereiding op visitaties en ’s middags volg ik een training over visueel communiceren. Daarnaast houd ik me als beleidssecretaris nog bezig met managementrapportages, begrotingen, managementoverleggen en jaarplannen en vang ik tijdelijk de coördinatie van een afstudeerprogramma op. En wat dacht je van het schrijven van deze blogs?
Verbinden
Natuurlijk is het soms druk, zeker als zaken ongeveer tegelijkertijd klaar moeten zijn of om resultaten vragen. Of dat er zoveel afspraken in de agenda staan dat er geen ruimte is om even rustig zaken uit te werken of actiepunten af te handelen. Dan kan ik ook best even mopperen op de veelheid aan taken. Maar ik weet ook dat ik hier veel voldoening uithaal, dat ik het leuk vind om met een diversiteit aan mensen te kunnen werken aan afwisselende taken en onderwerpen. Ik vind het vooral mooi als ik de transfer kan maken van de ene naar de andere context of de verbinding kan leggen tussen collega’s of projecten op verschillende plekken. Het is niet voor niets dat werkenbijhogescholen.nl afwisseling noemt als een van de tien redenen om hbo-docent te worden.
Dus als er nog een keer een radiospotje gemaakt moet worden, dan wil ik mijn agenda wel even uitlenen.